Monday, December 5, 2011

KATA SERU

1. AMBOI

Menyatakan rasa kagum dan mengusik.

-Amboi, petahnya budak itu berkata-kata!

-Amboi, cantiknya baju kamu!

2. WAH

Menyatakan rasa kagum dan hairan.

-Wah, ramainya orang yang mengunjungi pesta itu?

-Wah, besarnya rumah Anita!

3. ADUH

Megatakan perasaan sakit.

-Aduh,sakitnya perutku!

-Aduh, peningnya kepalaku!

4. ADUHAI

Menyatakan perasaan sedih.

-Aduhai, berkecailah harapan aku selama ini!

-Aduhai, malangnya nasibku hari ini!

5. WAHAI

Menyatakan perasaan merayu.

-Wahai adikku,janganlah menangis!

-Wahai umat manusia bersatulah demi keamanan sejagat!

6.NAH

Menyatakan perasaan marah.

-Nah, ambil semula barang-barang kau ini!

-Nah, terimalah habuan engkau!

7.CIS

Menyatakan perasaan geram.

-Cis, bedebah kau Joned!

-Cis, jangan engkau jejak kaki di sini lagi!

8. CIH

Menyatakan perasaan mengejek.

-Cih, tak sedar diri betullah awak ini!

-Cih, jijik betul aku tengok muka kau!

9. SYABAS

Menyatakan perasaan gembira.

-Syabas, awak telah dinaikkan pangkat!

-Syabas, anda telah memenangi wang tunai satu juta ringgit Malaysia!

10. AH

Menyatakan rasa tidak setuju.

-Ah, aku tidak ingin berjalan bersamanya!

-Ah, jangan pedulikan masalah aku!

11. EH

Menyatakan perasan yang amat hairan dan terkejut

-Eh, dimana kau jumpah jam aku ini.

-Eh, bukankah kau sudah berpindah ke sabah!

12. OH

Menyatakan perasan kecewa.

-Oh, begini rupanya sikap awak ya!

-Oh, sanggup kamu melihat kami menderita!

13. HAI

Menyatakan keadaan menyapa.

-Hai, apa khabar!

-Hai, sudah lama kita tidak berjumpa!

No comments:

Post a Comment